Hva er det egentlig som skjer med Fossefallet for tiden? Supporterklubben har opplevd en solid vekst siden oppstarten, men innledningsvis denne sesongen må denne utviklingen sies å ha snudd - svært drastisk også! Stemningen blir bare labrere og labrere for hver kamp som går, selv om det tidvis er mye folk på kampene, og vi opplever å bli sunget ut på vårt eget fort. Hva gir du meg? Det er tydelig at folk flest ikke ønsker å identifisere seg med Fossefallet lenger, for oppmøte på "Store blå" bli bare mindre for hver kamp som går. Det er også noe vi ser på bortekamper, hvor Fossefallet ikke greier å fylle mer enn en ussel, liten buss til Bærum engang. Folk velger heller å kjøre selv med egen bil.
Når vi er inne på "Store blå", så må denne plasseringen av Fossefallet sies å være helt latterlig. Folk plasserer seg spredt over hele feltet (Er jo tross alt mer enn nok av plass) og fra min plass på familietribunen høres dere knapt. På den gamle ståtribunen var alt så meget bedre. Nå er ikke heiaropene samkjørte i det hele tatt og trøkket er derfor også totalt fraværende. kanskje en idé at en av lederne står foran og samler supporterne mer, slik at det faktisk blir litt stemning? Anser dette som viktigere enn å stå nede ved gjerdet med armene i kors, totalt blottet for engasjement, i alle fall.
Merker meg også at stadig flere sentrale supportere, personer som har hatt en sentral rolle i Fossefallet, trekker seg vekk. Hvorfor det egentlig? Er det bare noen få av lederne som styrer hele showet i Fossefallet?
Nei, må si at Fossefallet var mer livlig av seg før. På kampene tilbake i 2010 og 2011 var stemningen mye høyere og organiseringen virket langt bedre enn nå. Da var det blant annet aktiviteter som flagging før kampene, som jeg tror befolkningen i Sarpsborg satte stor pris på, ettersom man kom i den riktige stemningen før kampen. Nå handler alt om at det skal være så jævlig koselig i Fossefallet, og stemningen later til å ikke ha noe å si. Den dritten vi er vitne til nå er rett og slett dødfødt, og hvis man ikke ser bedringer i nær fremtid, så kan man likegodt legge ned hele Fossefallet og lage en ny supporterklubb. Evalueringer må helt klart til for at supporterklubben skal komme tilbake på godt, gammelt nivå. I mine øyne har ikke Fossefallet per i dag livets rett når oppslutningen er så elendig og folk ikke greier å identifisere seg selv med Sarpsborg 08s egen supporterklubb.